JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anleggskontraktene har blitt for store for norske selskaper: – Har ikke sjans til å konkurrere, sier tillitsvalgt

Første halvår i fjor gikk over 50 prosent av de store veiprosjektene i Norge til utenlandske selskaper. Det vil anleggsarbeider Inge Ramsdal ha slutt på, og ber om LO-kongressens støtte.
Inge Ramsdal, hovedtillitsvalgt Veidekke Industri og delegat til LO-kongressen fra NAF avdeling 7 Sør-Vest.

Inge Ramsdal, hovedtillitsvalgt Veidekke Industri og delegat til LO-kongressen fra NAF avdeling 7 Sør-Vest.

Jan-Erik Østlie

ane.borrud@lomedia.no

I fjor tok Veidekke en gjennomgang av alle samferdselskontrakter verdt over en halv milliard kroner – innen vei og bane fra 2017. De skilte mellom norske/skandinaviske aktører og utenlandske aktører.  

Hovedfunnene som VG skrev om, var som følger:

• I 2017 gikk ni prosent av kontraktene til utenlandske aktører.

• I 2020 hadde prosentandelen økt til 43 prosent

• Første halvår i fjor gikk 52 prosent av prosjektene til utenlandske entreprenører.

Og kontraktene blir større og større:

• I 2017 var 21 prosent av kontraktene over tre milliarder kroner.

• Første halvår i fjor hadde 64 prosent av statens kontrakter på vei og bane vært på over tre milliarder kroner

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 11 kroner

For store kontrakter

Hovedtillitsvalgt i Veidekke Infrastruktur, Inge Ramsdal, har 35 års erfaring fra bransjen. Han sier det har vært en formidabel utvikling på størrelsen på anbudsprosjektene de siste 10 årene.

Og mener anleggsprosjektene som lyses ut på anbud må være mindre.

– Kontrakter opp til tre–fire milliarder kroner klarer de norske entreprenørene godt å håndtere. Men nå opplever vi kontrakter over 10 milliarder kroner. Da har vi ikke sjans til å konkurrere, sier han.

Arbeidsmandsforbundet mener at anleggsprosjekter må ha en størrelse som gjør det mulig for norske entreprenører å delta i konkurransen. Det sendte de inn som forslag til LO-kongressen, men det ble ikke tiltrådt.

Mye lest: Skytebas Emilie (25) sprenger fjell på Instagram

I går gjenreiste Inge forslaget på vegne av forbundet.

–Jeg håper vi får kongressen med på dette. Den norske håndverkeren er viktig for fremtidens infrastruktur.

Fra talerstolen påpekte han at når utenlandske entreprenører vinner anbud i Norge så fører det med seg at både inntekter, skattekroner og ikke minst arbeidsplasser og kompetanse forsvinner.

–Vi skal være med å utvikle denne bransjen og ikke avvikle den. Vi ønsker flere lærlinger og vi ønsker mer mangfold til anleggsbransjen. Og da må vi ha forutsigbarhet og en stabil konjunktur som tilrettelegge for dette, sa han.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse